Dit zijn de beste facturatie tips!

Factureren is enorm belangrijk voor een onderneming. Een factuur is als het ware de kers op de taart. Toch lijkt het alsof een groot deel van de ondernemers weinig geeft om hun facturaties. Wat facturatie tips kunnen dus wel handig zijn. Sommige ondernemers factureren pas heel laat of merken het zelfs niet als zij hun geld niet ontvangen. Omdat factureren zo belangrijk is zijn hier de vijf beste facturatie tips zo soepel mogelijk te laten verlopen.

1. Factureer zo snel mogelijk

Sommige ondernemers kiezen ervoor om pas aan het einde van de maand al hun facturen te sturen. Als ondernemers wil je natuurlijk jouw geld zo snel mogelijk ontvangen. Zorg er dus ook voor dat al jouw facturen zo snel mogelijk de deur uit zijn. Logischerwijs ontvang jij jouw geld dan ook zo snel mogelijk.

2. Factureer vooraf

Wij hebben het een gewoonte gemaakt om achteraf te factureren. Toch is dit helemaal niet handig, zeker als ZZP’er of klein bedrijf. Sommige bedrijven gaan namelijk failliet of blijken wanbetalers te zijn. Zorg er daarom gewoon voor dat jij jouw factuur of een gedeelte hiervan van tevoren factureert.

3. Factureer in delen

Zeker als het om grote klussen gaat die soms wel een paar maanden duren is het verstandig om in delen te factureren. Dit is niet alleen handig voor jouw eigen geldbeheer, het verkleint ook het risico dat jij jouw geld nooit krijgt. Zoals hierboven genoemd komt het nogal eens voor dat bedrijven failliet gaan of dat jouw klant een wanbetaler blijkt te zijn. Door in delen te factureren is de kans zo klein mogelijk dat jij jouw geld niet krijgt.

4. Zorg ervoor dat jouw factuur leuk is om te betalen

Soms hoor je ineens een verhaal van een ondernemer die zijn factuur enorm vrolijk maakt. Dit door een prachtige lay-out of zelfs door een foto van zichzelf toe te voegen. Dit zorgt ervoor dat jouw klanten de factuur leuk vinden om te betalen.

Natuurlijk hoef je niet allerlei fratsen uit te halen met jouw factuur; zorgen voor overzichtelijkheid, netheid en duidelijkheid kan er ook al voor zorgen dat een klant met meer plezier jouw factuur betaalt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de datum en het factuurnummer duidelijk op de factuur staan.

5. Stuur een e-mail of bel even na

Het internet is ook geen wondermiddel. Soms is het eenmaal zo dat een factuur niet aankomt of dat er iets mis gaat in de communicatie. Bel daarom altijd even na of stuur een mailtje zodat je zeker weet dat een klant jouw factuur heeft ontvangen.